Most mondja nekem valaki, hogy Budapest nem bringás város! Kimegyek az erkélyre, balra nézek, és tele van biciklivel a szomszéd erkély meg a szomszéd ház gangjai. Jobbra meg épp valaki betolta a biciklijét a lakásba. Pedig ez itt a belváros, neméppen zöldövezet.
Még mindig kevesen bicikliznek a városban, de egyre többen, a haladás évről évre szemmel látható, a biciklis tömeg hangja hallható. Már nemcsak a biciklis futárok meg pár elszánt őrült mer kitekerni a pesti utakra. Ha vannak is konfliktusok, az autósok is kezdik elfogadni, hogy bringások márpedig vannak. Ilyen szempontból inkább a járdán tekerők és a tapló bringás kisebbség okozhat egyre több gondot, hiszen a gyalogosok szimpátiáját nem szabad elveszíteni! Nem csak a biciklisek érdekéért, hanem egy élhetőbb Budapestért folyik ez az alulról szerveződő küzdelem.
Kapcsolódó sztori: a múltkor munkába menet pont előttem egy biciklis áttekert a piroson a zebrán, bunkó módon épp a gyalogos orra előtt, ő meg teljesen jogosan rákiáltott. Aztán gyorsan utánatekertem, pedig el is kanyarodott, nem arra, amerre én tartottam volna. Beértem, és jól lebasztam, hogy legközelebb figyeljen a gyalogosra. Nem szólt egy szót sem vissza, én meg otthagytam, remélem azért hatott. Na az ilyeneket kell jól helyretenni, mert nincs rosszabb annál, ha a biciklisek megkapják a bunkó eposzi jelzőt. (Persze ez független attól, hogy bicikliről van szó vagy autóról, kutyaszarról vagy bármiről. Figyeljünk oda egymásra és a környezetünkre, legyünk kedvesek és előzékenyek - mindenkinek jobb!)
Sokan bicikliznek már, de sokaktól hallottam azt is, hogy bicikliznének ők is, de Budapesten nem merészkednek ki a forgalomba. Végülis érthető, a Körúton például én simán végigtekerek - de én bátor vagyok, viszont megértem azt is, ha valakinek ez már sok. Pont ez a probléma, hogy még borzasztó fejletlen a bicikliút-infrastruktúra. Pedig mennyivel barátságosabb, élhetőbb a város, ha a többség biciklivel vagy gyalog közlekedik a forgalomcsillapított, esetleg autóktól teljesen elzárt belvárosi utcákon. (Van példa bőven a fejlődésre, gondoljunk csak akár a Ráday utcára, a Mikszáth tér környékére, Ferencváros fejlődő részeire, vagy az V. kerület éppen átépülő utcáira - be lehet akár hajtani oda, mégsem fulladozik mindenki az átmenőforgalomtól, és nem kell minden négyzetcentiméternyi helyen parkoló autókat kerülgetni.) Nem vagyok az autósok ellen, nekem is van autóm, nemcsak dísznek - de be kell látni azt is, hogy egyáltalán nem szükséges és nem is magától értetődő alapjog mindenhova autóval menni. A belvárosban sokszor egyénileg is ésszerűbb és társadalmilag is hasznosabb a biciklit (és természetesen a tömegközlekedést vagy a két lábat) használni közlekedésre. Kisebb az autózaj és tisztább a levegő. Persze nem is akarok senkit kipofozni az autójából. De legyen tér a gyalogosoknak és a biciklinek is, hogy aki szeretné, nyugodtan használhassa a bringáját. Ezért kell még sok-sok Critical Mass!
Utolsó kommentek