Épül a 4-es metró Budapesten - persze ahogy az nálunk szokott lenni, egyre csúszik az átadása. Ezen már nem is kérődzök sokat, azt hiszem, senki sem lepődik meg rajta. Lesz még egy meccsük a beruházóval, de íme a lényeg: "Ha szigorúan követnénk a szerződést, a Bamco már rég meghaladta a követelhető kötbér felső határát, ami a szerződési összeg 10 százaléka. A mi kezünkben csak a szerződésbontás lehetősége van, annak viszont nem lenne értelme, mert egy új vállalkozó már biztos drágábban fejezné be a metrót." Magyarán, a nyertes beruházó anno legrosszabb esetnek alighanem simán beárazta előre ezt a késedelmet, levont az árból tíz százalékot, viszont már nincs miért sietnie. Jó, mi? Hát ez van. (Ha meg ügyesen csűr-csavar, még jobban is jár.) Végülis sejthető volt, hogy nem lesz diadalmenet az alagútfúrás, de azért ez a tempó tényleg csigalassú.
Összehasonlításképpen, itt szokták idézni a következő hírt: Madrid négy év alatt 90km-nyi metrót épített, mindössze kétszeres pénzért. Azért vegyünk visszább kicsit a demagógia-faktorból: a hírből az is kiderül, hogy a fele igazából kéregvasút, ami olyan, mint a mi kisföldalattink - sokkal olcsóbb és egyszerűbb építeni, csakhogy ilyet a budapesti belvárosban sajnos nem nagyon lehet. (Hacsak nem akarjuk a fél várost is átépíteni.) Nem beszélve arról, hogy a budapesti földtani, talajmechanikai viszonyok bonyolultabbak. Mindezzel együtt azért nem lepődnék meg, ha kiderülne, hogy lehet ezt gyorsabban és jobban is csinálni...
De lépjünk tovább. Mindettől függetlenül, ami a legnagyobb elbaszás a négyes metróban: sok hűhó majdnem semmiért. Szinte minden utcasarkon megáll majd, így nem lesz valami gyors ez a vonal. (Sem.) A koncepció kissé elbaszott: be kellene látni, Budapest nem metrós város. Sosem lesz már olyan sűrű hálózatunk, mint egyes nagyvárosokban. (Ez nem biztos hogy baj lenne, Budapest villamosos városnak épült - csak nem kellett volna felszedni a villamossíneket...) A metró itt nem arra való lenne, hogy elvigyen háztól házig, hanem arra, hogy gyorsan átrepítsen a város egyik végéből (csomópontjából) a másikra. Hát erre nem lesz jó a négyes. Jó lesz azoknak, akik pont a megállók mellett laknak (épp ezért is lobbizták ki a sok megállót), de a közlekedési problémák közül alig old meg valamit. Szóval kár ezért a sok gőzért pénzért.
Utolsó kommentek